torsdag 15. mai 2008

Ein bror i nød

Heikki Grøhn (1949-)
Ein bror i nød
- Kan du hjelpe meg? sa han. - Eg har
vikla meg inn i
ei dame med silkeauge
og piggtrådsjel.
Kan du hjelpe meg med eit par kroner
til ei avbitartong?
Frå Eg var ein hemmelig desperado, 1987


Presentasjon: Dette er diktet jeg har valgt å analysere.
Tittelen er "Ein bror i nød" og er skrevet av Heikki Grøhn.
Diktet ble utgitt i 1987 i
diktsamlingen Eg var ein hemmelig desperado.

Motiv: Det er lite som skjer i diktet når man ser på det ved første blikk.
Man tolker det da med hensyn på at en mann har forelska seg i ei dame
som er pen og se på, men har en personlighet som er litt "bitchy".

Komposisjon: Det er en slags gjentagelse i diktet. I første linjen spør personen om hjelp,
og i de to siste ber han om hjelp i form av småpenger.

Virkemidler: Det er ett par metaforer i denne teksten. Silkeauge og piggtrådsjel
er eksempler på dette.


Tema: Temaet for teksten kan da være en narkoman. Narkomane har en tendens
til å spørre om småpenger til f.eks mat eller buss. Når man da hører
silkeauge kan man tro at effekten av det narkotiske stoffet er utrolig deilig.
Derimot bruker forfatteren ordet piggtrådsjel. Dette er fordi stoffene er utrolig
skadelige for helsa.

Avslutning: Derfor har jeg en tro på at personen diktet handler om er en narkoman.